מושגים שכדאי לדעת

כוח שרירי: היכולת של שרירי השלד להתגבר על התנגדות משמעותית. לדוגמה: הרמת משקולות.

סיבולת לב ריאה: היכולת של מערכת הלב-ריאה להתמיד באספקת חמצן עבור השרירים הפועלים למשך זמן ארוך באופן משמעותי. לדוגמה: ריצה ושחייה במשך עשרות דקות וכדומה.

סיבולת שרירים: היכולת של השריר או של קבוצת שרירים להתמיד בפעילות במשך זמן ארוך באופן משמעותי. לדוגמה: תיפוף לאורך זמן, ישיבה זקופה לאורך זמן.

זמן תנועה/מהירות תנועה: פרק הזמן הנדרש להשלמת משימה מוטורית מסוימת  –ריצת 60 מ' וכדומה.

קואורדינציה – תיאום עצבי-שרירי: היכולת של מערכת העצבים לגייס בדיוק את אותם שרירים או את חלקי שריר הדרושים לשם ביצוע משימה תנועתית מוגדרת ובעלת מורכבות משמעותית. 

גמישות: היכולת של המתאמן לבצע פעולה בהיקף משמעותי במפרק כלשהו. למשל, ביצוע פישוק רחב של הרגליים במפרק האגן כדי להגיע למצב של "שפגט". אימוני הגמישות מבוססים על שיפור טווחי התנועה במפרקים. השרירים הם חלק מהגורמים המגבילים את טווח התנועה במפרק וכאשר מותחים אותם אפשר לשפר את טווח התנועה באופן מהותי. 

זריזות: היכולת לנוע במהירות תוך כדי שינויי כיוון בזמן תנועה.

זמן תגובה: פרק הזמן החולף מרגע הופעת הגירוי – מחיאת כף, שריקה – ועד לתחילת יצירת התגובה המוטורית – העברת הדחפים העצביים לאיברים המתאימים לביצוע המשימה המוטורית.

שיווי משקל: היכולת לאזן את הגוף מעל בסיסים נייחים –  שיווי משקל סטטי – ומעל בסיסים דינמיים – שיווי משקל דינמי.

טונוס שרירים: מתח השרירים שהוא הבסיס לביצוע פעולות מוטוריות תוך ויסות תנועה.

מודעות גופנית: יכולת המתבססת על שילוב של מידע תחושתי ומוטורי. המודעות הגופנית היא הבסיס ללמידה של מגוון רחב של מיומנויות מוטוריות ולביצוען. מדובר ביכולת לשיים (לתת שמות) את איברי הגוף, ללמוד על מיקומם, גודלם, נפחם ותפקודם של כל אחד מהאיברים, וביכולת לחקות תנועות גוף ועוד.

מוטוריקה גסה: מכלול של פעולות ומיומנויות תנועתיות, המצריכות שליטה בקבוצות שרירים גדולות הפועלות להשגת שטף תנועתי ותיאום בין איברי הגוף. למשל: מיומנויות ריצה, קפיצה וכדומה.

מוטוריקה עדינה: מכלול פעולות ומיומנויות תנועתיות, המצריכות שליטה בקבוצות שרירים קטנות הפועלות להשגת דיוק תנועתי ותיאום ראייתי מוטורי (תיאום עין-יד). בדרך כלל פועלים רק חלקי גוף מסוימים (כף היד והאצבעות) בשטח מצומצם, לביצוע התגובה המוטורית (כתיבה, גזירה, השחלה וכדומה).

ויסות חושי: היכולת לקלוט גירויי תחושה בעלי מאפיינים שונים מבחינת עוצמה ,מרקם, צבע וכדומה ולעבד אותם לצורך תפקוד והסתגלות.

תיאום עין-רגל: היכולת לתאם בין המידע שנקלט על ידי העין כגורם מכוון לפעילות הרגליים, כמו בזמן עצירת כדור ברגל, בעיטה, עלייה וירידה במדרגות.

תיאום עין-יד: היכולת לתאם בין המידע שנקלט על ידי העין כגורם מכוון לפעילות הידיים במהלך ביצוע מיומנויות עדינות, כגון: השחלה, גזירה וכתיבה, ומיומנויות גסות, כגון: זריקת כדור ותפיסת כדור.

תפיסה מרחבית: היכולת לפענח את האופן שבו הגוף מאורגן במרחב מבחינת מיקום, מרחק, כיוון ומנח, הן ביחס לגוף עצמו והן ביחד לגופים אחרים. הבנת המיומנות הנדרשת להליכה במרחב הפתוח והימנעות ממכשולים, למשל, בעת מעבר חצייה, והמיומנות הנדרשת למשחקי תנועה מגוונים, לדוגמה: תופסת, משחקי כדור וכדומה.

כישורים חברתיים: מיומנויות שנדרשות לאינטראקציה חברתית יעילה שבאות לידי ביטוי בכמה תחומים: 

  • התנהגות בין-אישית – היכולת לשתף פעולה, לקבל מרות ולהישמע לבקשות/דרישות של האחר, כישורי שיחה, יוזמה חברתית.
  • התנהגות המתייחסת לפרט – היכולת להביע רגשות חיוביים או שליליים, גישה חיובית לעצמי.
  • התנהגות הקשורה לתפקיד – היכולת להיות קשוב ומרוכז במטלות, למלא הוראות, לעבוד באופן עצמאי ולסיים מטלות נדרשות.

לכל מידע נוסף, בירור או הרשמה יכולים לכתוב או להתקשר: