חשיבות הקניית הרגלי ריצה לילדים

אנו חיים בתקופה שבה כולם מנסים לשמור על בריאות הגוף. הרגלי תזונה נכונה ופעילות גופנית הופכים לשגרת יומנו. ריצה היא אחת הפעילויות הגופניות הטובות ביותר לשיפור הבריאות – אפשר לבצע אותה בכל מקום, ללא עלות גבוהה והיא טובה ומועילה עבור מרבית האנשים ובעיקר לילדים צעירים אשר רצים במרחב בעת משחקים מגוונים.
שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp

אנו חיים בתקופה שבה כולם מנסים לשמור על בריאות הגוף. הרגלי תזונה נכונה ופעילות גופנית הופכים לשגרת יומנו. ריצה היא אחת הפעילויות הגופניות הטובות ביותר לשיפור הבריאות – אפשר לבצע אותה בכל מקום, ללא עלות גבוהה והיא טובה ומועילה עבור מרבית האנשים ובעיקר לילדים צעירים אשר רצים במרחב בעת משחקים מגוונים.

לריצה יש יתרונות רבים בתרומתה לבריאותנו הפיזית והנפשית. הנה כמה דוגמאות:

  • מבחינה פיזית ריצה עשויה לתרום לעלייה במרכיב הכולסטרול הטוב (HDL), להפחית את הסיכון לקרישת דם ולשפר את תפקודי הנשימה. בנוסף היא תורמת לשיפור המערכת החיסונית של הגוף. 
  • מבחינה נפשית ריצה תורמת להפחתת מתחים ולחצים – ריצה היא הזדמנות נהדרת לקחת פסק זמן מטרדות היומיום ומלחצי החיים. נהוג לומר שככל שהקילומטרים חולפים, כך חולפים הלחצים והמתחים שמצטברים בחיי היומיום. במהלך הריצה אפשר לשקוע במחשבות ולנסות לפתור בעיות מציקות. ריצה עצימה יותר היא דרך טובה להוצאת כעסים ואגרסיות. 

את יכולת הריצה מומלץ לפתח כבר בגיל הילדות. בנוסף ליתרונות הבריאותיים הרבים של הריצה, יכולת התמדה בפעולה מסוימת ומונוטונית תורמת באופן משמעותי לחיינו הבוגרים, בעולם שבו קיימים כל הזמן גירויים מרובים וזמינים שעלולים לגרום להסחת דעת ולמעבר מפעילות אחת לאחרת. ערך ההתמדה הוא חשוב מכיוון שלעיתים יש לבצע פעולה מסוימת אחת ולהתמיד בה – תוך התעלמות משלל הגירויים הקיימים מסביב והתמקדות בביצוע המשימה הנדרשת בלבד – גם בגן ובבית הספר וגם לאחר מכן במקום העבודה.

אך יכולת זאת אינה מובנת מאליה וצריך לפתח אותה כבר בגיל צעיר מאוד. ואכן, אפשר להתחיל לבצע פעילות גופנית כבר בגיל הילדות – מהרגע שבו נחשפים לשלב ההליכה הראשוני ולעיתים אף בשלבים מוקדמים יותר (זחילה, הליכה על ארבע). 


הליכה נכונה – צעד ראשון להתפתחות ריצה נכונה 

בשלבי ההליכה הראשוניים התנועות הנגדיות, שמתפתחות אצל הילד כדי ליצור שיווי משקל להתקדמות מיטבית, ויסות חושי ועוד, יעזרו לו למקם את גופו במרחב ולהימנע מנפילות חזקות או מגושמות.

בזמן ההליכה אנו מקדמים את גופנו לכיוונים שונים וכך אנו מעבירים את משקל גופנו  מנקודה א' לנקודה ב'. בהליכה ובהמשך בריצה, אנו מעבירים את משקל גופנו באמצעות הרגליים, כאשר כפות הרגליים מהוות בסיס תמיכה צר שעליו אנו נשענים לקראת מעבר לצעד הבא.

כאשר פעוט נמצא בשלבי ההליכה הראשוניים הוא מתוודע לראשונה להנחת כפות רגליו במרחב, ולכן הוא מתנדנד במהלך הליכתו ולפעמים גם נופל. בנוסף לכך, שרירי הגוף עוזרים לו לתמוך בשלד בזמן ההתגברות על כוח המשיכה.
מרבית המרכיבים לגיבוש הליכה נכונה מתבצעים בשלבי הזחילה וההליכה על ארבע. שימוש נכון בתנועת יד ורגל נגדית כדי להתקדם ולשמור שיווי משקל בשלבי קדם הליכה יעזרו לחיזוק שרירי הגוף ולפיתוחם, והם יסייעו בהמשך להתקדמות ההליכה. 

בשלב ההליכה הראשוני, אם הילד מציג תנועות נגדיות איכותיות שעוזרות לו להתקדם, יש לייחס חשיבות גם לפעילות מנח כף הרגל. הילד נחשף לראשונה להעברת משקל הגוף על כף הרגל במצב דינמי ולא סטטי כמו בשלב העמידה. כאן בא לידי ביטוי גם שלב התפתחות הוויסות החושי. אם הוא  תקין אפשר לראות שכף הרגל "נזרקת" לעיתים לפני הגוף על מנת למנוע נפילות והדבר מצביע על תהליך תקין. אלו הם תהליכי התאמה של מוחנו וגופנו שבאים כאן לידי ביטוי. בשלב מתקדם יותר כאשר ההליכה רציפה יותר והגוף כבר שכלל את המיומנות הזו, תהליך הוויסות החושי יבוא לידי ביטוי רב יותר כדריכה מתונה ורכה על כף הרגל ולא כרקיעה בנוקשות על הקרקע.
בשלב מתקדם יותר, עלינו לנסות ולחשוף את הילד למרקמים מגוונים שבעזרתם הוא ילמד להניח את כף הרגל על משטחים שונים בדרכים מגוונות וירגיש נקודות מגע שונות – הליכה על דשא, חול רך, חול קשה, ריצוף או פרקט וכדומה. התנסויות אלה יסייעו לו ביצירת חוויה תנועתית , בחיזוק שרירי כף הרגל ובהתאמת כף הרגל לסביבה משתנה כדי להתקדם בצורה מיטבית. בנוסף, חשיפה זו תשפר את המרכיב הקואורדינטיבי (תיאום עצב -שריר) על אף שמדובר במיומנות פשוטה למדי. ריצה על גבי משטחים מגוונים תורמת לשיפור מנגנון החישה שמצוי בכישורי השריר ובגידים. ריצה בשטח משתנה ועל מרקמים מגוונים כגון: סלעים, עליות, ירידות תשפר את יכולת השמירה על שיווי המשקל – ערך חשוב ביותר להתפתחות ולתפקוד יומיומי.

היעדר חשיפה מסוג זה עלולה לגרור חוסר תנועתי בכף הרגל ולהשפעה שלילית על יציבות הקרסול, וכן לחוסר של חיזוק שרירי כף הרגל העוזרים לתמיכת הגוף ולייצובו. אלמנטים אלה עלולים לגרום  לשרשרת לקויות יציבה כאלה או אחרות שיתגלו אצל הילד בשלבים מתקדמים יותר.

לכן, כאשר ילדיכם כבר למד ללכת והוא נמצא בשלבי החשיפה עזרו לו להתנסות ולדרוך על כמה שיותר מרקמים/סוגי משטחים. עשו זאת נכון ובכיף! ואם אתם מרגישים שילדכם זקוק לכך (אם אתם חשים שקיימת לקות כלשהיא) התייעצו עם גורם מקצועי.

באופן זה כאשר ילדיכם יתקדם ויגיע לשלב הריצה הוא יהיה "מצויד" במגוון יכולות תנועתיות שסיגל לעצמו והן יעזרו לו להתקדם במהירות בצורה מיטבית – הריצה תתבצע ללא "זריקת" כפות הרגליים לפניי הגוף ובאמצעות תנועות מרושלות, אלא בתנועות ממוקדות, מווסתות ויעילות. לסיכום, לריצה יש יתרונות רבים שתורמים לבריאותנו, כילדים וכבוגרים.
תהליך ליווי התפתחותי תקין, חשיפה נכונה ועקביות הם הדרך להתפתחות מיטבית של הילד בעתיד ולהקניית הרגלי ריצה נכונים בהמשך.

כאשר אתם משחקים עם ילדכם וגם רצים איתו, נסו לפתח יכולות אלו בשלבים מוקדמים ככל האפשר. עשו זאת בצורה בטוחה וללא הפעלת לחץ על הילד. היעזרו במצבי משחק וחשיפה מהנים. כך יגדל ילדכם לאהוב מיומנויות תנועה נרחבות ויזכה לקבל בסיס אירובי בכלל ובסיס למיומנות הריצה בפרט. 

Open chat